PRÍĎTE SI DO GALÉRIE TATRY V NOVEJ POLIANKE POZRIEŤ UNIKÁTNE ŠLIAPACIE AUTÍČKA INŠPIROVANÉ AUTOMOBILOVÝMI SÚŤAŽAMI.

TO STE EŠTE NEVIDELI!

Do konca roku 2022 sme pre Vás v Galérii Tatry v Novej Polianke pripravili tematickú výstavu šliapacích autíčok "PEDAL RALLY 2022". Dovoľte nám v krátkosti predstaviť nasledujúce ikony svetových automobilových súťaží:

Stacks Image 3887
Stacks Image 3919
Lancia Montecarlo Turbo v roku 1979 vyhrala Majstrovstvá sveta značiek v kategórii 2,0 l a v roku 1980 aj Majstrovstvá sveta v celkovom hodnotení. V roku 1981 ovládla Majstrovstvá sveta vo vytrvalostných pretekoch. Montecarlo bolo základom úspešného rally auta skupiny B - Lancie 037. Automobil debutoval v roku 1982 a v roku 1983 vyhral pre Lanciu šampionát výrobcov v Majstrovstvách sveta v rally.

Lancia Rally (Tipo 151, tiež známa ako Lancia Rally 037) s motorom v strede vznikla začiatkom 80. rokov pre Majstrovstvá sveta v rally skupiny B. Medzi najznámejších pilotov patrili Markku Alén, Attilio Bettega a Walter Röhrl. V roku 1983 sa Lancia stala majstrom sveta v hodnotení značiek. Bolo to posledné auto s pohonom zadných kolies, ktoré vyhralo svetový šampionát v rally.

Lancia 037 je veľmi kompaktná, dvojsedadlové kupé má na dĺžku len 389 cm, rázvor náprav je 224 cm. Šírka je úctyhodných 185 cm, no výška iba 124 cm. Karoséria bola vyrobená z polyesterovej živice vystuženej sklenenými vláknami. Aj vďaka tomu váži automobil iba 980 kilogramov aj s náplňami..
Stacks Image 4204
Stacks Image 3996
Pretekárska verzia Turbo 16 sa od civilného Peugeotu 405 veľmi líšila. Mala karosériu kupé s motorom umiestneným uprostred. Samozrejmosťou bol stály pohon všetkých kolies. Technický základ špeciálu bol prevzatý a vylepšený z typu 205 T16.

Boli vyrobené iba 2 vozidlá pre Rally Dakar a ďalšie púštne maratóny. V roku 1988 vyhral Peugeot 405 T16 vo fantastickom traťovom rekorde aj populárne americké preteky do vrchu Pikes Peak. Peugeot prezentoval výkonové hodnoty špeciálu Pikes Peak okolo 607 koní (447 kW), no Ari Vatanen sa neskôr vyjadril, že auto malo mať výkon až 800 koní. Okrem pohonu všetkých štyroch kolies toto monštrum disponovalo natáčaním zadných kolies a nastaviteľným centrálnym diferenciálom. 

V rovnakom roku sa Peugeot zúčastnil aj africkej Rally Dakar a Ari Vatanen zvíťazil. Auto však odcudzili zlodeji a po jeho úspešnom nájdení bol fínsky pilot penalizovaný, keďže premeškal časový limit. Víťazom sa tak stal jeho tímový kolega Kankkunen. V rokoch 1989 a 1990 však už tieto preteky Ari Vatanen s Peugeot 405 T16 vyhral.
Stacks Image 3861
Stacks Image 3858
Renault Mégane Maxi je súťažné auto postavené v roku 1996 Renaultom na základoch sériového modelu Mégane 1 a podľa predpisov FIA pre Formulu 2 Kit Car (vozidlá s pohonom jednej nápravy).

Jeho základom je monokokový rám zo zosilnenej ocele s bezpečnostným oblúkom, obalený hliníkovou karosériou vybavenou novou aerodynamickou sadou. Poháňa ho motor F7A 2.0 spojený so sekvenčnou prevodovkou a kombinovaný s pohonom predných kolies

Mégane Maxi oficiálne zastupoval značku vo francúzskych majstrovstvách rally v rokoch 1996 a 1997 s jazdcami ako Philippe Bugalski, Jean Ragnotti alebo Serge Jordan. Veľa úspechov dosiahol Mégane Maxi v mnohých národných šampionátoch: Kris Princen v Belgicku, Attila Ferjancz v Maďarsku, či Martin Rowe na britských ostrovoch.
Stacks Image 3825
Stacks Image 3828
Fiat 124 Sport Spider, predstavený v roku 1966, nebol koncipovaný vedením Fiatu pre použitie v motoršporte. Napriek tomu ho považovali súkromní jazdci za ideálny na preteky. Preto značka Fiat v roku 1972 oficiálne vstúpila na scénu rally a s podporou spoločnosti Abarth vyrobila model 124 Abarth Rally, ktorý nakoniec získal titul majstra Európy v rallye v rokoch 1972 a 1975.

Fiat 124 Abarth Rally zvíťazil aj v piatich súťažiach seriálu Majstrevstiev sveta: v roku 1972 na Rally Akropolis a Österreichische Alpenfahrt (pilot: Håkan Lindberg), v roku 1973 na Rally Poland (Achim Warmbold), o rok neskôr na Rally Portugal (Raffaele Pinto) a v roku 1975 opäť na Rally Portugal (Markku Alén).

Auto navrhlo slávne dizajnérske centrum Pininfarina. Karoséria bola vyrobená zo sklolaminátu a hliníka. Štvorvalcový motor s objemom 1756 cm3 bol vybavený dvojitými karburátormi Weber a mal výkon okolo 170 koní.
Stacks Image 3799
Stacks Image 3796
Továrenský tím Porsche bol príležitostne prítomný v automobilových súťažiach od šesťdesiatych do konca 70. rokov minulého storočia. V roku 1967 poľský jazdec Sobiesław Zasada jazdil na type 912 a stal sa Majstrom Európy v rally pre skupinu 1. K historickým úspechom značky Porsche patria 3 dvojité víťazstvá na slávnej Rallye Monte Carlo v roku 1968 s Vicom Elfordom a Paulim Toivonenom a v rokoch 1969 a 1970 s Björnom Waldegårdom a Gérardom Larroussom. V roku 1970 Porsche vyhralo Medzinárodný šampionát výrobcov (IMC), predchodcu dnešných Majstrovstiev sveta v rally (WRC). Prvým pódiovým umiestnením pre Porsche vo WRC bolo tretie miesto Lea Kinnunena na Rally 1000 Lakes (Rally 1000 jazier vo Fínsku) v roku 1973.

Hoci továrenský tím Porsche nikdy v hodnotení Majstrovstiev sveta (WRC) nezvíťazil, auto bolo mimoriadne obľúbené u privátnych posádok. Jean-Pierre Nicolas dokázal vyhrať Rallye Monte Carlo 1978 so súkromným Porsche 911 SC a druhé a zatiaľ posledné víťazstvo Porsche vo WRC prišlo v roku 1980 na Tour de Corse v rukách Jeana-Luca Thériera. V Majstrovstvách Európy v rally sa modelu 911 podarilo získať päť titulov a ešte v roku 1984 sa Henri Toivonen dostal so svojím 911 SC RS vyrobeným spoločnosťou Prodrive a sponzorovaným značkou Rothmans na druhé miesto. V rokoch 1984 a 1986 továrenský tím Porsche vyhral slávnu Rallye Paríž Dakar s Porsche 959 skupiny B, odvodeného od modelu 911.
Stacks Image 3763
Stacks Image 3766
Dlhé štyri roky dominoval Fiat 131 Abarth na celosvetových rally, od Fínska cez Argentínu až po Monte Carlo. Po dvoch víťazstvách na 100 000 Trabucchi a Rally Valli Piacentine v talianskom šampionáte 1976 triumfoval Fiat 131 Abarth Rally vo svojich debutových pretekoch majstrovstiev Európy 1976 - Elba Island Rally. V roku 1976 vyhral aj Rally 1000 Lakes vo Fínsku, tentoraz v rámci Majstrovstiev sveta. "Lietajúci Fín" Markku Alén vyhral Rally 1000 jazier na Fiate 131 štyrikrát. Tento skvelý jazdec tiež získal posledný úspech Fiatu 131 Abarth v Majstrovstvách sveta na Rally Portugal v roku 1981.

Fiat 131 Abarth získal tri tituly majstra sveta konštruktérov (1977, 1978 a 1980) a 18 absolútnych víťazstiev v pretekoch WRC. Tento úžasný zoznam úspechov doplnil titulom Majstra sveta v hodnotení jazdcov Markku Alén v roku 1978 a Walter Röhrl v roku 1980. K ďalším úspešným pilotom za volantom Fiatu 131 Abarh patrili severania Salonen a Waldegård a francúzski jazdci Andruet, Darniche a najúspešnejšia žena v histórii automobilových súťaží Michèle Mouton. Samozrejme nesmieme zabudnúť na talianskych jazdcov: Becchelli, Verini, Bettega, Munari, Cerrato, Carello, Vudafieri, Zanussi a mnoho ďalších.

Model Fiat 131 Abarth Gr. 4 Rally sa preslávil dnes už ikonickým dizajnom, keď hlavným sponzorom továrenského tímu bola v rokoch 1978 - 1979 talianska štátna letecká spoločnosť Alitalia.
Stacks Image 3737
Stacks Image 3734
Citroën zúročil svoje skúsenosti z WRC a vytvoril pre mladých jazdcov cenovo dostupnejší súťažný automobil DS3 R3, ktorý sa stal unifikovaným vozidlom pre seriál Majstrovstiev sveta juniorov. Bol postavený s ohľadom na pravidlá kategórie R3T. Citroën DS3 R3 dostal upravené nastaviteľné pruženie. Predný pomocný rám bol upravený a náprava je ľahšia a silnejšia ako na sériovom modeli. Pod kapotou je prepĺňaný motor 1.6 THP s 29 mm restriktorom. Výkon sa vyšplhal na 157 kW (214 k) a maximálny krútiaci moment má hodnotu 350 Nm.

DS3 R3 mal premiéru v auguste 2009 a po absolvovaní 10 000 drsných testovacích kilometrov bol v sezónach 2014 a 2015 sa stal ofociálnym vozidlom Majstrovstiev sveta juniorov.

Práve s týmto autom získal slovenský jazdec Martin Koči ako jediný Slovák víťazstvo v pretekoch Majstrovstiev sveta. Vyhral slávnu Neste Rally Finland v roku 2014 a Walles Rally Great Britain v roku 2016 a získal titul juniorského vicemajstra sveta v rally za rok 2016.

> MAPA / TRASA <

Stacks Image 3367
Stacks Image 388
Kontakt:

Galéria Tatry
Nová Polianka 6, 059 83 Vysoké TatrySK

Telefonická rezervácia:
+421 901 771 720

Rezervácia e-mailom:

recepcia@pedalplanet.sk
Rezervujte si návštevu online:
Základný cenník:

 •
dospelí: 9 €
 • študenti: 8 €
 • dôchodcovia a ZŤP: 6 €
 • deti (4-15 let): 6 €
 • deti do 4 rokov: zdarma

Zvýhodnené balíčky:

 • Rodina 2+2: 25 €
 • Rodina
2+1: 22 €
 • Rodina
1+2: 20 €
 •
Skupina (20+): 5 € / os.
Otváracia doba:

Pondelok: zatvorené
Utorok: zatvorené
Streda: zatvorené
Štvrtok: zatvorené
Piatok: 10:00 - 16:00
Sobota: 10:00 - 16:00
Nedeľa: 10:00 - 16:00
Nájdete nás aj na sociálnych sieťach:
Stacks Image 3946
Stacks Image 3949

Viac ako 110 šliapacích pokladov zo zbierky Pedal Planet nájdete aj v Prahe neďaleko Karlovho mosta.

Stacks Image 989
Stacks Image 3961
Stacks Image 3956
Stacks Image 3971
Stacks Image 3966